tir-nan-og

tirnanog.jpg τραγούδι των ψαράδων από το νησί Skye

Μακριά το απόκρημνο, όλο βράχια νησί μέσα στην ομίχλη,

το νησί Skye αχνά προβάλλει.

Η ατίθαση κορυφογραμμή των γαλανών Coollins

παίρνει φωτιά και καίγεται στου δειλινού τη φλόγα.

Μέσα από τα πορφυρά κύματα

η βάρκα μου δρόμο χαράζει με το γοργόφτερο πέρασμά της.

Κι απόψε πάλι θα σε χαιρετήσω, σκοτεινή κοπέλα,

κέλτικε ουρανέ μου tir-nan-og.

 

Από το φέγγος των ματιών σου μέσα στην κατασκότεινη νύχτα, το ξέρω

από το φως της αγάπης που πετάει σπίθες κι ανάβει,

σαν φανερώνω την πεθυμιά μου

από τη χαρά που σκιρτάει και πάλλεται,

όπως λικνίζεται και χορεύει η θάλασσα,

απ΄ όλα αυτά, το ξέρω, σκοτεινή κοπέλα

εσύ με αγάπησες,

κέλτικε ουρανέ μου tir-nan-og.

 

Πιο κοντά τώρα το νησί μέσα στην ομίχλη,

το νησί Skye ξεκάθαρα προβάλλει.

Και τα φώτα που λάμπουν απαλά μέχρι κάτω τη θάλασσα

μέσα στη μελαγχολία που έχει το σούρουπο,

όπως το φως της αγάπης που ταξιδεύει

ανάμεσα στην καρδιά μου και στην καρδιά σου.

Και πάλι τούτο το φως θα μας ενώσει, σκοτεινή κοπέλα

κέλτικε ουρανέ μου tir-nan-og.

Από το φέγγος των ματιών σου, το ξέρω.

Ναι, το ξέρω.

 

donniemunroskye.jpg

 

Το τραγούδι αυτό είναι βασισμένο σε ποίημα του Kenneth MacLeod. Οι αγγλικοί στίχοι γράφτηκαν από την Marjory Kennedy-Fraser (1857-1930), η οποία ήταν μουσικολόγος και στις αρχές του 20ου αιώνα κατέγραψε και εναρμόνισε πολλά παλιά παραδοσιακά τραγούδια από τις Εβρίδες Νήσους. Η μετάφραση των αγγλικών στίχων στα ελληνικά είναι της Βίκυς Καπλάνη.

Ο Κέλτικος Ουρανός Tir-Nan-Og, η Χώρα της Παντοτινής Νιότης, βρίσκεται κάπου στα δυτικά των Εβρίδων, εκεί όπου δύει ο ήλιος. Κι η κέλτικη ψυχή προσμένει πάντα στην ακτή της μεγάλης θάλασσας τον ερχομό του Άσπρου Καραβιού που χρόνο με το χρόνο μεταφέρει τον εκλεκτό μέσα από τα κύματα στο Νησί του. Κι αυτό το καράβι δεν έχει ανάγκη τον άνεμο ούτε τα πανιά ούτε το πηδάλιο, για να ανοίξει τα φτερά του σαν το πουλί πάνω από τη θάλασσα. Η ευχή της Μοίρας του δείχνει το δρόμο.

 

Ακούστε αυτό το υπέροχο κομμάτι από την αισθαντική φωνή της Γεωργίας Συλλαίου όπως το ερμηνεύει μοναδικά (σε ενορχήστρωση του Μιχάλη Σιγανίδη) στο cd «Ιχνηλάτες του Ιούρα». Κλείστε τα μάτια σας κι ονειρευτείτε…

… με πολλές, πολλές ευχές για ένα όμορφο και δημιουργικό καλοκαιράκι!

 

Εξαιρετικά αφιερωμένο στη Βασιλική Νευροκοπλή, που ερωτεύτηκε τα φτερά των πουλιών και έβαλε φτερά στα όνειρά μας…

 

(η φωτογραφία από το νησί του Skye ανήκει στον μουσικό Donnie Munro)

12 comments

  1. Φτιάχτηκε νωρίτερα η σύνδεσή μου ευτυχώς!
    Και τώρα τι να πω; Δεν μ’ έχουν συνηθίσει κιόλας σε τέτοιες αφιερώσεις και τα έχω λίγο χαμένα…
    Υπέροχο το τραγούδι, και η μετάφραση ωραία, και η φωτογραφία εξαιρετική… πολύ πολύ και μεγάλο μεγάλο ευχαριστώ!!!
    Να είμαστε γεροί και να περπατάμε όταν πρέπει και να πετάμε όταν χρειάζεται…
    Όταν δεν είμαστε μόνοι -και ποτέ δεν είμαστε- είναι όλα καλύτερα.
    Καλή διαδρομή, λοιπόν, φίλε μου!

  2. Ναι αγαπητή μου Βασιλική, ευτυχώς δεν είμαστε ποτέ μόνοι. Και ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι ακόμη και μέσα από το «ψυχρό» μέσο του διαδικτύου θα γνώριζα τόσο ωραίους ανθρώπους.

    Αυτό το τραγούδι που αγαπώ πολύ αισθάνθηκα την ανάγκη να στο προσφέρω ως αντίδωρο στο δώρο της γνωριμίας μας στην Αθήνα τις προάλλες. Καλά μας ταξίδια, λοιπόν, είτε με τα πόδια, είτε με τα φτερά μας…

  3. Υπέροχος στίχος, δεν είναι; Μακάρι τα δικά μας μάτια να μπορούν πάντα να διακρίνουν το φέγγος στη ματιά του άλλου. Τότε θα ζούμε μες το φως…

    Καλησπέρα Μυστη-κέ φίλε μου! Είδες; Επέστρεψα…

  4. @ Κύματα

    Καλώς ήρθατε κύματα – θα ταράξετε λιγάκι τα λιμνάζοντα νερά μας; Χρειάζεται, άλλωστε, κι αυτό. Πολύ σε ευχαριστώ. Καλό βράδυ!

  5. Bασιλική μου σου εύχομαι καλό ταξίδι και να περάσεις υπέροχα ό,τι κι αν κάνεις. Όταν με το καλό επιστρέφεις, θα ετοιμάζομαι εγώ να φύγω (για λίγο μόνο…). Την πρόσκληση την έλαβα. Πώς με μπλέξατε έτσι; Εγώ δεν τα καταφέρνω σ΄ αυτά. Θα προσπαθήσω ν΄ ανταποκριθώ.

  6. Στέφανε καλώς μας ήρθες πίσω… Ελπίζω να επέστρεψες ανανεωμένος και ξεκούραστος.

    Τα κέλτικα μονοπάτια συνθέτουν και ορίζουν τη γη των ονείρων μου. Έχω απίστευτα βιώματα και πολλές νοσταλγικές αναμνήσεις από τόπους, παραδόσεις, πολιτισμό, ανθρώπους που έγιναν κομμάτι αναπόσπαστο της ύπαρξής μου!…

    Νάσαι καλά. Θα τα λέμε.

Σχολιάστε

